Jesuiitide haridus
Jesuiitide hariduse kolm alustala:
1) planeeritus
2) kohanemisoskus
3) hoolikalt valitud õpperaamatud.
Jesuiitide jaoks on oluline mõtestada õpitu sisu ja tähendust. Oluline on õppija aktiivne kaasamine õpiprotsessi. Jesuiitide haridus on tänaseni kestev ja nende haridussüsteem on hoolikalt läbi mõeldud. Ordu jaoks oli olulisel kohal distsipliin. Ordu peamine kvaliteet pidi kajastuma just distsipliinis. Õpetuses oli kindel usk ja kuuletumine.Loyola töötas välja vaimulike harjutuste kava, mille sihiks oli inimese lahtiütlemine maistest himudest ja pühendumine jumala teenimisele. Õppetöös pöörati suurt tähelepanu erinevatele ainetele – nt loodusained, keeled, näitlemine, suhtlemine. Jesuiitidest on alguse saanud draamapedagoogika. Põhiliseks eesmärgiks rääkimisvõime arendamine, osata kirjutada rikkalikku ladina keelt. Teiseks, treenida vaimu ja läbi selle ennast distsiplineerida.
Kuig Jesuiidid tegutsevad väga paljudes
valdkondades, on nad enim tuntud oma haridustegevuse poolest. Jesuiitide ordu on
suuruselt teine katoliku ordu koolide arvult mida nad peavad. Ligi 40 riigis peetakse üleval kõrgkoole ja
55 riigis põhikoole. Nendel on ka algkoole, milles nad on vähemaktiivsemad.
Paljud koolid on nimetatud Francic Xavieri või teiste kuulsate.
Siit leiab erinevate Jesuiitide koolide
nimekirja.
Üheks kooliks, mille ma tooksin maailmast on
Jesuit Dallas. See on kool ainult poistele, mis järgib jesuiitide õpetust.
Nende eesmärk on kasvatada poistest kasvatada edukad kristliku kasvatusega
mehed.
Jesuiitide hariduse positiivsed küljed:
- Õpetati väga heal tasemel ladina keelt, mis andis eeldusi heaks väljendusoskuseks.
- Õpitud teadmisi kinnitati praktiliste harjutustega (Nt: teksti analüüs, väitlemine)
- Tegeleti õpitu mõistmisega, mitte ainult tuupimisega. Soositi pigem asjadest aru saamist
- Distsipliin kõrgel kohal, mis kasvatab kõrget kohusetunnet.
Jesuiitide hariduse negatiivsed küljed:
- Õpetati ainult poisse- jesuiitide tekke ajal peeti seda normaalseks, praegu oleks tegemist soolise diskrimineerimisena.
- Väga kindel on jõuda eesmärgini- teenida Jumalat. Selleks tuli olla ükskõikne tervise, elukvaliteedi jms suhtes. Pimesi järgida Jumala tahet.
- Klassides klassikaaslased vahetusid pidevalt, kuna edukamad ja paremad tõsteti kõrgemale klassidesse. See võib tekitada teistes ebakindlust ja halba emotsiooni.
- Õpilasi ei nähtud kui indiviide, kõigile pidi see süsteem sobima.
- Õpilaste seas tuli näha konkurentsi ja seda õhutati kogu aeg.
- Haridussüsteem organiseeritud ja uuendused keelatud.
Kommentaarid
Postita kommentaar